"Switch" van kant naar boot vangstberichten

Maandag 24 juni

Zaterdag 22 juni, lekker vroeg opgestaan om een visje proberen te verschalken en we hebben pieren en zagers uitgehaald bij Avicenter in Monster ter Heijde. Op naar het strand er was niet veel wind het zonnetje scheen, dus maar ingooien met die pieren. Na een uurtje draaide het weer compleet lichte regen en veel wind kregen we over ons heen we werden gezandstraald. Rond de middag zijn we verkast naar de brouwersdam om op de haring te gaan dit lukte wel aardig met 3 man hadden we op 3 uurtjes dik 200 haringen mee naar huis en we hebben nog zeker 200 terug gezet, omdat ze te klein waren. Toen moesten we ze nog zuiver maken en dat duurde ongeveer even lang als de vissessie, maar al bij al nog een geslaagde visdag gehad.

Groetjes Steven, Chris en Bjordy

Op vrijdagavond 21 juni 2013 stond een wedstrijd op het programma aan het Hartelkanaal, dus visvergunning c.q. vispas meenemen!!!. Om 19.00 uur eerst het aas opgehaald, ingeschreven, bakkie en shaggie gedaan en vervolgens afgereisd richting Europoortgebied en mijn stek ingenomen (nr. 17).

Om 21.00 uur klonk het startsignaal, waarna 17 fanatiek en minder fanatieke vissers hun onderlijnen te water lieten. Gelet op mijn goede ervaring van vorig jaar (toen 1e geworden!) deze keer wederom relatief dicht onder de kant peuteren met de feeder voor een botje. Een onderlijn met dwarrellijntjes van rode, blanke en/of zwarte Amnesia, voorzien van haakje 8 en een klein piertje en/of slikzagertje zo’n 30 meter uit de kant. Binnen 5 minuten het eerste vage beetje met een mooie 30+ bot als resultaat. Een super-begin! Maar helaas, het uur daarna wel volop beet gehad, maar geen vis. Wel veel haken en haaklijnen kwijt. Krabben? Geen idee, maar het aas bleef onaangeroerd. Misschien toch stenen?

Hoe dan ook, na zo’n twee uur vissen toch een schitterende aanbeet, hetgeen een mooie paling opleverde. En nog geen minuut later de volgende paling. Dat tikt lekker door. In ieder geval beter dan al die mini-botjes van hooguit 15cm. En dit ging de laatste twee uur onafgebroken door, hetgeen resulteerde in een mooie hoeveelheid vis. Zou het dan toch …?

Om 01.00 uur klonk het eindsignaal, dus snel inpakken en mijn vis laten meten. Mijn eindresultaat: 6 palingen en de nodige botten en botjes. Misschien een podiumplaats? We zullen zien. En wat dit voor de (tussen)stand betekent, weet ik nog niet. Ondanks de steeds toenemende zuidwestenwind, toch weer een heerlijke, droge en vooral gezellige avond gehad, waarbij we zoals gewoonlijk weer zijn voorzien van de nodige versnaperingen. Was een gezellige avond en tot de volgende keer in de Dintelhaven!!!

Zondag 23 juni

Breskens

Vandaag was wedstrijd drie van het Zeeuws Vlaams Kampioenschap. De vorige wedstrijd was dramatisch dus de hoop was gevestigd op vandaag. Ik heb jammer genoeg dit jaar geen goede wedstrijden vanaf de Zeeuws Vlaamse dijken. Ook vandaag was het weer een dikke nul. Gelukkig is er over 't geheel slecht gevangen. Veel nullen en eentjes, een enkeling had er drie en vier is volgens mij nummer 1 geworden. In ieder geval vandaag geen materiaal verloren, lekker genoten en daar doe ik het uiteindelijk voor. Want iedere keer twee uur heen en terug rijden voor een wedstrijdje doe je echt voor de lol.

Vrijdag, als t weer meer zit, gaan we met de ploeg tong vissen met de Marie Louise! Ik ben er klaar voor.

Harm D.

Zondag 9 juni

Tja je hebt zo van die dagen . . . . . . . . .

Dan gaat dus eigenlijk alles fout. Plaats van handeling was de zeedijk bij Ossenisse in Zeeuws Vlaanderen. Het weer was prachtig. Zon, heerlijke temperatuur en een redelijk windje uit noordoost. Om half drie gingen de onderlijnen van zo'n 50 man de Westerschelde in. Die van mij nog niet, want ik was vergeten aan te azen. Had weer teveel staan kletsen natuurlijk. Ik ben nog bezig en hoor een molen opdraaien. Een baarsje van 34 komt boven bij een man drie plekken naar rechts. En dat na nog geen twee minuten..... Er zit vis. Ook mijn lijn gaat t water in en ik probeer 1,5 uur lang van alles. Dichtbij op de stenen, verweg geklommen, halverwege met dunne titanium afhouders. Maar het resultaat is niks, noppes, nada.

Jacky Vasseur staat links naast me en pakt twee botjes ver weg. Dus ik ook veeeeeeeeeer weg. Gevolg is dat ik vast kom te zetten en jammer genoeg niet aan een hele bult vis, maar stenen of oesters zijn de boosdoeners. Mijn lijn houdt t niet op de voorslagknop, dus snel een andere spoel erop. Onderlijn eraan en........ Knal ik gooi direct mijn lijn kapot. Vanaf dat moment heb ik er een geduchte tegenstander bij. Namelijk mezelf. Niets gaat meer goed. Haaklijnen kapot, haken eraf, pieren en zagers die niet meer op de lijn gaan, aasnaald kwijt. Nou ja, ik denk dat t duidelijk is.

Kortom een dikke nul. Een verbrande huid. Ik ga er vanuit dat ik komende zaterdag bij de PCK het geluk aan mijn zijde heb hahaha.

Harm D.

Maandag 3 juni

De nacht van 's Gravenzande

Zaterdag 1 juni 22.00 uur - Zondag 2 juni 05.00 uur.

Afgelopen zaterdag van 22.00 uur 's avonds tot zondagochtend 05.00 uur gevist op het strand bij 's Gravenzande. Hier moest het gaan gebeuren. Harm en ik hadden ons als koppel ingeschreven en natuurlijk hadden we er veel zin in. Bij deze wedstrijd vis je samen op 1 hengelsteun. Harm was al om 15.30 uur bij mij om samen aas te steken bij Bruinisse. Na ruim een uur steken hadden we prachtige zooi zagers en pieren. Moeders de vrouw had voor een heerlijke viscurrie gezorgd dus ons avontuur kon beginnen. Na een gezellige rit van een uurtje kwamen we om 20.30 uur aan bij WSV 's Gravenzande. Mooie locatie en er waren al veel vissers aanwezig.

Bij de organisator Eric Duijvestijn onze kaart opgehaald en eerst maar een bakje koffie gedaan. We hadden nr. 22 en dat was waarschijnlijk in vak c. Er zijn 5 vakken en die worden eerlijk gedeeld aan de hand van de aanwezige vissers. Er waren 2 platte wagens geregeld dus sjouwen was niet nodig ;-) Gelukkig want we hadden natuurlijk meer spullen bij omdat we de nacht toch goed moesten doorkomen. Gezellig de platte wagen op en naar het strand. Blijkt dat we bijna recht tegen over de doorgang staan...haha.. toch nog 100 meter meegereden.

Er stond een aardig briesje zodat de paravent goed van pas kwam! De bewolking was weg en het zonnetje scheen nog even op het strand. Door de noord westen wind stond er ook een aardige branding, wat wellicht ook zorgt voor veel vis?? Om 22.00 uur ging de toeter en kon het feest beginnen. Harm wat verder en ik wat dichter bij.... Het eerste uur nog niet veel vis gezien. Na met elkaar in de knoop te hebben gezeten hadden we per ongeluk de onderlijnen verwisseld. Dit resulteerde gelijk in een botje van 14 cm voor mij bij mij. haha! Maar daarna tot 02.00 uur niks meer gezien. Wel bij onze rechter buren. Daar kwam af en toe een visje boven.

Maar vanaf 02.00 uur veranderde dat! veel beet. Zeker Harm had veel actie op de hengel. We kwamen er achter dat vlak voor ons een diepe swin-put lag en daar ging de vis azen. Hadden we dit maar eerder geweten. Maar de vis beet niet echt door, zodat er af en toe maar een botje boven kwam. Tegen het einde van de wedstrijd bij Harm een mooie doorbuiger en dit was zeker een mooie vis. Helaas was de vis niet goed gehaakt en leverde dit niks op. Onze grootste vis was 27 cm, en onze kleinste 12 cm. Uiteindelijk nog 12 visjes op de kaart gekregen.

Ik heb wel een puntje van kritiek op controle van de naleving van de regels en de meting van de vis. Die was er namelijk niet! Ik wil er niet teveel over zeggen maar er was na afloop bij veel vissers ergernis over de controle en de onwaarschijnlijke visvangst van andere koppels.

Bij zo een grote open viswedstrijd moeten er controleurs zijn en kun je de vis niet onderling laten meten. Maar goed, daar doen wij niet aan mee. Wij hebben niet goed gevist en zitten waarschijnlijk in de onderste regionen. Uitslag weten we nog niet. Voor de rest was alles goed geregeld.! 's nachts gratis drank en broodjes worst etc. 's Morgens een lekker ontbijtje met gebakken spek en eieren... Dus dat was dik voor mekaar, maar de controle en meting.... Jammer!

We gaan ons als zeevisteam Zeevissport nu op maken voor de derde Penn Competitie wedstrijd. Ditmaal aan de Baaiweg tussen Domburg en Westkapelle. Op zaterdag 15 juni vissen we hier van 10 - 14 uur over laagwater. De 7de plaats van de afgelopen wedstrijd smaakt naar meer! Hopelijk kunnen we ook deze keer weer goed scoren.

Tot ziens aan de waterkant!

Groeten van Jan Overbeeke en Harm Deiman Zeevisteam Zeevissport

Maandag 3 juni

Grote botten gevangen vanaf het Zuiders havenhoofd in Scheveningen op 4 mei 2013.

Groeten,
Jan O.

Hoi Sportvisser,

Er werden afgelopen week weer aardig plannen gesmeed, ik wou weer eens proberen een paar strandbaarzen te vangen. Voorgaande pogingen liepen niet echt zoals gewenst, we vingen al een occasionele Zeebaars maar overtuigend bewijs dat ze weer voor de kust zitten kregen we tot nog toe niet. Ik belde dus mijn vismaatjes met de vraag of iemand zin had me te vergezellen, alleen Mario had tijd. Zodoende stond hij gisterenavond om 22.30u. voor mijn deur. Eerder de dag had ik reeds ons aas voor deze sessie ingekocht, 1,5kg. verse steekzagers aangevuld met een kilo of drie mesheften.

We gingen richting Westkapelle - Domburg, met een strakke Noorden wind pal op kop zou het volgens ons moeten lukken enkele baarzen te strikken. Erg lang moesten we, na ons te installeren op het winderige strand, niet wachten, we gingen vrijwel meteen in de vis. Ik miste een aanbeet, en draaide een ondermaats baarsje. Mario deed beter, hij begon met een mooie vis van net geen halve meter. Hij stond nog na te genieten van zijn eerste baarsvangst dit seizoen, toen ook mijn hengel voor de derde maal uitbundig ging klapperen. YESSSS!!!!

Na deze periode van activiteit werd het angstaanjagend stil, een uur,… twee uur,…? Zou het al gedaan zijn ? Het was een uur of 2 toen deze stilte begon, pas als het water weer een beetje ging opkomen rond half vier,registreerde we weer geregeld een aanbeet. Ik ving gespreid over de verdere ochtend zes baarzen waarvan drie ondermaats, voor mijn maatje bleef het helaas bij die ene mooie. Er werden nog wel de nodige beten gemist wat het al bij al een levendige nacht maakte.

De eerste zonnestralen maakte dat we wel erg zware ogen kregen na deze lange nachtsessie.

Groetjes, Jack Peelman – Hengelsport Van der Poel - Yerseke

MLDC Geepvissen 2013

Datum: zaterdag 25 mei 2013
Locatie: Colijnsplaat

Op zaterdag stond de Memorial Linda Delvaux Cup geepvissen 2013 op het programma. Deze keer niet naar Zierikzee i.v.m. werkzaamheden aan de zeedijk, maar naar Colijnsplaat.

Om 06.00 uur vismaatje en mede-teamer Jan Overbeeke opgepikt in Nieuwe Tonge en vervolgens met mooi, droog, maar wel erg winderig en koud weer richting Zeeland gereden. Om 06.45 uur waren we op de plaats van bestemming en al snel arriveerden ook Teamer Leon, alias de Beer van Borssele, Marco en Eric en co.

Om 08.30 uur klonk het startsignaal en werden meer dan 50 werpdobbers tegen de wind in richting Schouwen-Duiveland gekatapulteerd. Als vrij snel bleek dat het deze ochtend zeer moeilijk vissen zou worden. De oorzaak hiervan was de harde en koude noordenwind die recht op de kant stond. En dit zou uiteindelijk ook de voornaamste spelbreker vandaag zijn, want een uur eerder dan gepland is de wedstrijd beëindigd. Eindresultaat: met meer dan 50 vissers slechts één mager geepje gevangen. De natuur en daarmee blijkbaar ook de vis is helemaal van slag. Hopen op betere tijden … Ondanks de kou, straffe noordenwind en zéér slechte vangst toch weer een leuke en supergezellige ochtend gehad, waarbij we –zoals gewoonlijk- weer ruimschoots zijn voorzien van een “natje en een droogje” en een prachtige prijzentafel door Eric en co.

N.B. De foto’s (gemaakt door Cindy) zijn te zien op verslag van de 'Memorial Linda Delvaux Cup - Geepvissen 2013'.

Zondag 2 juni

Op vrijdagavond 31 mei 2013 stond een 4e wedstrijd op het programma. Deze keer wederom aan de Waterweg op de landtong bij Rozenburg, tussen de strekdammen, halverwege bij het parkeerterreintje. Rond 19.00 uur eerst het aas opgehaald en ingeschreven vervolgens afgereisd richting een koud, mistig en winderig Europoortgebied en mijn stek ingenomen (nr. 5), naast de mede-teamers Bram Zonnevijlle (nr. 6) en Leon van Westen (nr. 7). Ik verkeerde dus in goed gezelschap.

Om 21.00 uur klonk het startsignaal, waarna zo’n 16 beaasde onderlijnen richting Maassluis werden gelanceerd. Hoewel, lanceren …? Dicht onder de kant peuteren met de feeder voor een botje was de tactiek van velen deze avond. Een onderlijn met dwarrellijntjes van rode Amnesia, voorzien van haakje 8 en een klein piertje + slikzagertje zo’n 30 meter uit de kant. Al snel kwamen links en rechts de eerste vissen en visjes boven water. Het merendeel minimale botjes, maar toch. Bij mij bleef het echter een hele tijd stil. En dan bedoel ik wat vis betreft, want krabben zaten er in overvloed!!! Deze avond heb ik meer krabben gevangen (en nieuwe haken en aaslijnen geknoopt) dan mijn hele viscarrière bij elkaar. Wat een gedoe zeg. Elke 5 minuten de haken leeg of zelfs je hele haak en haaklijn weg. Knopen en azen geblazen dus.

Uiteindelijk toch maar geprobeerd de vis wat verder weg te zoeken en niet zonder resultaat. Na anderhalf uur vissen dan eindelijk mijn eerste visje en wel een bot van een dikke 10cm. De nul was weg en nog veel belangrijker: minder last van krabben (hoewel dat laatste van korte duur was). Om 01.00 uur klonk het eindsignaal, dus snel inpakken en mijn visjes (laten) meten. Mijn eindresultaat: 9 botjes. Niet groot, maar toch vis. Leuk om te horen dat hier en daar ook wat mooie baarzen waren gevangen, twee palingen en zelfs een houting.

Ondanks de kou, straffe noordenwind en mist toch weer een leuke en gezellige avond gehad, waarbij we zoals gewoonlijk tussendoor weer zijn voorzien van een overheerlijke versnapering. Allen bedankt voor de gezellige avond en tot de volgende keer!!!

Disclaimer

Ontwerp en onderhoud door Zeevissport vzw     Copyright © 2005 - 2013 Zeevissport vzw.      Alle rechten voor behouden.    Laatst gewijzigd op: 24 dec 2013 23:20