Visvakanties Noorwegen - kaart noord

Noorwegen - S°r°ya
Leo Stoutjesdijk

S°r°ya the place fore big fish

Een wens van mij was om eens een keer hoog naar het Noorden te gaan van Noorwegen en om natuurlijk te gaan vissen. Veel had ik er al overgelezen en zeer zeker over gedroomd, want laten we eerlijk zijn, gezien de nog grote aanwezige vissen aldaar, dan wordt je daar echt warm van. Het moest gewoon zo zijn en het bloed kruipt waar het moet zijn, want na enige maanden daarna, dat ik aan het dromen was over het verre van Noorwegen kwam ik een aantal mensen tegen die dit echt wilden gaan doen.

Pascal en Ben twee Hagenezen sprak ik in een lokale sportviszaak genaamd de Sportvisser in den Haag, deze twee heren waren er helemaal vol van. Van het een kwam het ander dus deze mannen vroegen ga je dan niet met ons mee, want met meerdere mensen maakt het geheel gewoon iets goedkoper maar zeker gezellig. Met dat gegeven ben ik naar huis gegaan om na te denken en vooral om het aan mijn vrouw voor te leggen, want die moest het geheel toch zeker mee goedkeuren voordat ik mijn vislatten kon gaan inpakken. Na enig overleg was het geen probleem en mijn vrouw zei doen, dus de volgend dag Pascal opgebeld met de mededeling dat ik mee wilde. De voor bereidingen konden gemaakt worden zoals het ijzer gesmeed moet worden als ze heet zijn.

Na weken verder te zijn en de reis gezien de voorbeeldige waren we al goed op weg, totdat ik in gesprek raakte met Bennie Muizelaar die zeer bekend is met vele wateren over de gehele wereld. Maar deze had totaal geen ervaring met Noorwegen en wilde dit zeker eens gaan bevissen, natuurlijk lag het voor de hand dat ik zei waarom ga je niet met ons mee. Al snel reageerde hij met dat doe ik, en de vierde man was een feit, ook deze had nog twee vrienden Marcel en Fred die ook mee wilde en zo gebeurde het dat we met 6 man het grote water van Noorwegen zouden gaan bevissen.

De datum was geprikt op 8 Mei en we zouden gaan vliegen wat mij meer en de anderen ook aansprak, we vertrokken in de avond om 19.00 uur en na drie keer te zijn overgestapt kwamen we op een luchthaven aan omstreeks 24.00 uur. De volgende aansluiting en onze laatste overstap was om 06.00 uur dus 6 uren wachten wat nu te doen. Dit was snel beslist we wilden allemaal even slapen en dat deden we omdat we een hotel hadden geboekt aldaar wat best wat voeten in de aarde had maar het lukte. Als een blok vielen we allemaal snel in slaap en konden we zodoende nog een paar uurtjes lekker pitten wat ons achteraf heel goed had gedaan.

Om 07.00 uur kwamen we aan op Soroya airport echt een houten keet met wat loopoortjes en beveiliging was het vliegveld, echt geweldig om te zien. De omgeving was een schilderij en de temperatuur was echt veel kouder dan bij ons op dat moment, er viel sneeuw en het vroor een beetje. Een taxi stond op ons te wachten en vier man met de gehele uitrusting werd naar het huisje gebracht die we hadden gehuurd voor deze tien dagen. Op steen worp afstand lag het vliegvel van onze hut, dus we waren zo ge´nstalleerd en konden we boel gaan verkennen. Alles was tot in de puntjes geregeld, ontbijt en het avond eten deden we in het restaurant aan de overkant. Wat echt geweldig goed was, en zeker voor iedereen die na het lezen van dit verslag ook deze trip wil gaan maken een aanrader.

Marc van Roie kwam even later aan om kennis met ons te maken, en van de gelegenheid gebruik te maken om alles door te praten van hoe en wat gezien zijn boot en de huurboot. Maar ook de vangsten hoe je dit moet doen en waarmee, natuurlijk had Bennie meer plastic vissen bij zich dan ooit echt in de zee zwemt, en we daarmee alle kanten mee op konden. Ook Marc zijn ogen puilde uit gezien alle verschillende shads er eigenlijk wel niet waren. Marc woont al een hele tijd op het eiland Soroya en heeft me meegenomen op een van de twee slechte dagen met de wagen om alles eens te gaan bekijken. Echt ik heb er van genoten en was blij dat het twee dagen slecht weer was anders had ik dit nooit allemaal kunnen zien, geweldige natuur rond je heen en rendieren die je zie lopen op steen worp afstand. Prachtige dorpjes die schilderachtig in de rotsen zijn opgenomen, met daarbij kleine haventjes echt geweldig.

De eerste twee dagen was het namelijk echt heel slecht weer, ontzettend veel wind windkracht 10 tot 11 en regen, daarna ook weer een pak sneeuw die ik in tijden niet meer had gezien live wat ik ook weer heb meegemaakt. De groep vond dit jammer maar het werd geweldig door elkaar opgevangen en gingen we van alles doen om te tijd te verdrijven. Lekker slapen was die twee dagen centraal en velen daar echt van opknapten doordat ze tijden hard hadden gewerkt en nooit goed konden uitrusten. Na deze dagen trok de hemel open en konden we aan de slag, de eerste dag dat we op zee gingen waren de golven nog zeer hoog en kon je pas echt merken dat je dicht en bijna op de Berend zee vaarde, zodoende krijg je nog meer respect voor de krabbe vissers die daar op zee vissen gelijk de serie die weken op televisie verscheen. Vier man van ons gingen aanboord op de boot van Marc van Roie wat tevens een mooie Arvor was, en de andere twee op een bloedsnelle huurboot die net nieuw waren en wij de eersten waren die er mee gingen varen. Achteraf waren dit doodgewoon super schepen die geweldig waren en we van hebben genoten.

Eenmaal buitengaats te zijn gekomen werd het echt ruwer en ruwer, besloten werd om toch wat meer in het fjord te gaan vissen en je wat meer in de luwte lag. Want vissen met golven zo hoog dat je ze aan kunt raken was toch en ook voor ons iets te overtrokken. Aan boord bij Marc was het gezellig en klikte het tussen ons allemaal, Muizelaar stond al weer te springen zoals hij altijd doet als hij op zee is. Een ding had hij voor ogen, ik wil een Heilbot vangen riep hij luidkeels, Marc die daar serieus op inhaakte vertelde ons meteen dat deze heilbotten niet gemakkelijk zijn te vangen en hij er een aantal jaren over had gedaan om de eerste te vangen.

Op de stek aangekomen konden we de loodkoppen laten zakken, al snel was het raak Bennie haakte een vis en moest sleuren. Het ongelooflijke gebeurde namelijk na een aantal minuten konden we vanuit de diepte een pannenkoek zien komen en ik durf het bijna niet te zeggen, en als Marc dit leest gaat zijn zwaar behaarde wenkbrauwen wederom fronzen. Na net te hebben verteld door Marc, dat het vangen van heilbot niet mee zou vallen ving de Muis gewoon een heilbot in zijn eerste draai in onbekend water, ongelooflijk als was deze klein van formaat het was er een. Deze werd snel terug gezet en ging snel weer de diepte in, prachtige vis met ongelooflijke brute kracht. Deze dag vingen we mooie vissen zoals kabeljauw tot 12 kilo, heilbot, koolvis, wolfsvis echt geweldig. Na terug keer in de haven zijn we naar ons huisje gegaan om te douchen en daarna naar het restaurant om te gaan eten, wat daar geweldig heerlijk is.

De volgende dag omstreeks 07.00 uur, was de hemel helemaal opengetrokken en de zon scheen heerlijk. Bennie die ook op mijn kamer lag werd ook net wakker, deed het gordijn iets open zag de zon en meteen schoot hij uit bed, kom op aankleden ik maak de rest wakker want we gaan vissen. Na in het restaurant te hebben gegeten en onze Lupa klaar te hebben gemaakt waren we vertrokken, ook Marc was al vroeg aangekomen en na een bak koffie te hebben gedronken werd de diesel gestart. Dit maal zouden we naar de kabeljauw gronden gaan waar de groten der aarden zouden moeten zwemmen, hier zijn vissen gevangen van meer de 50 kg.

Eenmaal daar aangekomen kon het feest beginnen, al snel trokken we mooie vissen de boot in en stuk voor stuk groter die ik normaal in Nederland ving prachtig gewoon. Marc die na een aantal uur niet tevreden was omdat er naar zijn zeggen geen gigant bij zat wilde een andere stek proberen. Zo gezegd zo gedaan, zo lagen we op een stek waar het 140 meter diep was en we de shad overboord lieten zakken, eenmaal op de bodem kreeg ik een ongelooflijk knal op mijn 50 ponds technochroom van Arca, die echt geweldig is en waar ook meerder mee aan boord aan het vissen waren.

Ook nadat ik een tijdje aan het vechten was met de vis en de Daiwa Saltiga kreunde kreeg ook onze huis neger Ben en geweldige aanbeet, mijn vis kwam in zicht jahoe een knoepert van een Kabeljauw van meer de 17 kg ongelooflijk wat een vissen. Ben die nog steeds bezig was en de vis zijn Arca technochroom tot het uiterste liet gaan en zijn Saltiga reel liet janken, moest naar ons oordeel nog groter zijn. Nou dat hadden we goed want de mammoet van een vis was op 40 meter diepte van de boot al duidelijk te zien en toen het eenmaal boven dobberde schrokken we gezien de grote van de vis. Mijn gevangen vis van genoemd formaat was gewoon levend voer voor Ben zijn vis.

Ik wist dat deze rakkers groot werden maar zo groot dat het op je netvlies gebrand stond was ongelooflijk, namelijk meer dan 27 kg vis wat je aanboord moest trekken. Toen eenmaal de vis aan boord lag deden we allemaal opgelucht de kabouter plop dans om tevens ons lichaam van de spanning te ontladen. Ongelooflijk nogmaals Ben onze huis neger had het hem geflikt, trots zoals hij was op zijn gevangen vis zo waren wij dit ook op Ben, want hiervoor waren we gekomen en de missie was volbracht.

Een dag met prachtige vissen die we niet snel meer zullen vergeten, want waar vang je deze nog zo groot. Na terugkeer in de haven en te hebben gegeten snel weer de boot pakken, nu alleen de huurboot en het water op want een voordeel daar. Het wordt om deze tijd van het jaar niet meer donker, dus kun je dag en nacht vissen. Zodoende hadden we snel onze verloren twee dagen snel ingehaald, een aparte gewaarwording als je midden in de nacht 01.00 uur je staat in te smeren tegen de zon. Mooie vissen vingen we weer die avond/nacht die allemaal terug gingen en weer zwemmen, koolvissen die je slip liet gieren want deze snelle rakkers hadden jet aandrijving als je er een haakte en je daardoor top sport bezorgde. Mooie kabeljauwen, wolfvissen, schelvis, pollak, leng, roodbaars, heilbot was de variatie die we vingen.

De volgende morgen weer na een korte nacht op en meteen ontbijten en wederom aan de slag, met de vlam in de pijp richting de visgronden. Ditmaal hadden we het voor zien om wat meer Heilbotten te gaan vangen, dit natuurlijk als gok want we wilden er gewoon een aantal vangen klein of groot een heilbot is een heilbot. Na het bestuderen van de kaart en in overleg met Marc die gewoon de kenner is aldaar, zou de aangewezen plek goed moeten zijn voor het vangen van deze pannenkoeken met straal aandrijving en de kracht bezitten van Schwarzenegger.

Eenmaal aangekomen aan de slag met het geheel, we vingen eerst een aantal mooie kabeljauwen en daarna mooie wolfvissen en vele andere soorten. Op een gegeven moment kreeg ik een geweldige dreun op de hengel, wat bijna de Saltiga uit elkaar deed ploffen de slip begon meteen te gieren iets had de pilker van mij in zijn bek. Dat het groot moest zijn was heel duidelijk want de boot draaide meteen naar de richting war de vis heen zwom en zelf ging de boot er achteraan. Doch het ongeluk moest parten spelen, waarschijnlijk zat de haak niet goed, en ik verspeelde de vis wat bij onze sport doch helaas er ook bij hoort. Dit moest een Heilbot geweest zijn en meteen werd op de kaart door Bennie aangekruist waar de aanbeet tot stand was gekomen.

Vanavond gaan we terug na het eten zei hij, want inmiddels was de dag bijna om en tijd om te gaan eten, Marc die gewoon zijn dagtaak had gedaan ging naar huis. Gaf wel de sleutels van zijn boot aan Bennie met de mededeling ga er voor, vertrouwde ons gezien het gebruik van zijn boot en wist dat we een top schipper bij ons hadden wat hij zelf ook is. Eenmaal terug gekomen op de plaats van de aanbeet net voorheen, bepaalde shads had Bennie meegenomen en zei dit moet hem zijn en we gaan met deze trollen. Vier henegels werden er over boord gezet en begonnen we te trollen, na tien minuten was het raak, alle vier hengels hadden een aanbeet en een ervan was een heilbot die we vingen echt geweldig en een kracht. Niet groot maar 10 kg heilbot ik kan u beloven dat is sport en deze geeft nooit op, mooie vis en meteen weer terug gezet na het maken van een foto. Na deze sessie waar we veel vissen hadden gevangen zijn we meerdere malen naar terug geweest en mooie heibotten gevangen.

De dagen gaan snel als je het naar je zin hebt, genieten van de natuur en goed gezelschap is de sleutel van snel ouder worden zonder erg. Onze laatste dag was aangebroken en ook deze dag hebben we tot de laatste minuut benut met het vissen wat ons allen de passie wordt genoemd. Mannen het is tijd zei Bennie we moeten terug naar de haven om alles in te gaan pakken, bedroevend keken we elkaar aan jammer dat het zover is. OkÚ dan, nog een kleine drift en dan gaan we echt stoppen, na een mooie drift te hadden gehad met weer veel mooie vissen het sein van de Muis tijd. Ik legde me hengel neer, want ik was bezig om in te draaien en kwam van een diepte af van 60 meter en denk dat ik nog 30 meter moest inhalen. Ik wilde eerst de mannen bedanken doormiddel deze allen een hand te geven voor deze fijne top visvakantie, pakte daarna mijn hengel en begon weer te draaien.

Toen gebeurde het en ongelooflijk knal op mijn top van de henegel, de Saltiga gilde en lijn werd er wederom van de molen afgetrokken. De mannen vroegen meteen wat is dat voor geweld, Bennie meteen dat moet een heilbot zijn gezien zijn kracht en snelheid. Na meer dan een kwartier vechten kwam de vis in zicht, geweldig mooi om te zien wat een vis man. Eenmaal aanboord iedereen blij en zelf liep ik naast mijn Power boots van Arca. Vele foto' s gemaakt door de meester zelf, daarna snel overboord om de machtige vis te zien weg zwemmen de diepte in.

Mijn vakantie kon niet mooier worden afgesloten worden zoals ik dit daar had meegemaakt. Dank gaan uit naar de mensen met wie ik was deze mooie dagen, maar ook niet te vergeten Marc van Roie die met als zijn kennis en kunde ons deze dagen als geslaagd kon meegeven.

Groeten,
Leo Stoutjesdijk - Team Zeevissport

Voor info betreffende het prachtige S°r°ya surf eens naar:
www.soroya-fishing.com

Disclaimer

Ontwerp en onderhoud door Zeevissport vzw     Copyright © 2005 - 2013 Zeevissport vzw.     Alle rechten voor behouden.    Laatst gewijzigd op: 27 jul 2013 13:15