Visvakanties Noorwegen - kaart zuid

Noorwegen - Hitra - Kvenvær
Dieter Eisele & Zeevissport Tour 2010

Hitra Tour mei 2010 Zeevissport tourders scoren met mooie vangsten...!

In 2008 ging Zeevissport samen met Dieter Eisele op Hitra Tour dit was ons zo goed bevallen dat we nu twee jaartjes later in mei 2010 weer met Dieter Eisele op Hitra Tour zijn geweest. En dit maal ging ook op aanraden van mezelf de groep van Jan Janssen mee uit Nederland Jan zorgde trouwens ook voor een nieuw Touringcar bedrijf Spandon. Vertrekplaats was ditmaal Wanroij Nederland vertrek donderdag om 01:00u en wij als Zeevissport mochten als eerste op de touringcar met aanhanger van Spandon met als chauffeur Henry een zeer goede gozer en bestuurder alleen de bloempotten zijn hem niet zo goed gezind, maar dit is iets leuk voor later. Volgende opstap is in Arnhem waar lid Herman K. mee opstapte als ook de chef-koks Ilse en Jochem, daarna gevolgd door een stop in Rogat- Meppel en dan richting Cloppenburg voor enkele Duitse collega's van de Eisele Tour op te halen en dan uiteindelijk richting Kiel haven Noordkaai waar de Color Magic al reeds aangemeerd lag. Ook daar kwamen nog enkele Duitse collega's de tour vergroten we zouden dan met een 27 man zijn. Michael Eisele was er ook bij en zou ons nog vergezellen tot in Oslo. Op de Color Magic kregen we van Michael nog een uitgebreide briefing over de tour, en Kebu zou onze verdere aanspreekpunt en gids hoofd zijn voor deze Tour wat we al gewend waren van onze vorige Tour.

|  Vertrek vanuit Kiel met Color Line Magic  |

Iedereen nam deel aan het ‘Captains Buffet’ en moet zeggen de prijzen hiervoor zijn weer verbazend hoog, maar goed we zijn op vakantie en dan kan het wel even. Voor deze die graag wat ontspanning wil kon een Show optreden bekijken wat ik persoonlijk wel altijd prachtig vind als ook de Donkeys pub met daarbij een live artiest met gitaar die bijna alle country songs en blues speelde op gitaar, daarbij een lekkere pint voor de stemming nog wat aangenamer te maken. Volgende ochtend kwamen we rond de klok van 10:00u aan in Oslo. Dit ging behoorlijk vlotjes en kon zo onze trip naar Hitra verder gezet worden met de Touringcar van Spandon. Na twee jaar tijd zijn de werken aan de nieuwe route naar het noorden weer flink gevorderd, maar er is nog heel wat werk en wegen af te leggen voor alles afgewerkt is. Het is wat anders dan hier in België en Nederland bij ons graven ze wat zand weg en hier werkt men met boormachines, dynamiet en monster trucks.

|  Net voor Oslo dit mooi inhammetje met brug  |

Vrijdag 14 mei, aankomst op de late avond te Kvenvaer, maar veel van de avond zullen we niet merken het blijft hier maar een drie uurtjes half donker zeg maar de zon gaat hier maar eventjes onder. Na een lange rit met de bus, maar eens even goed uitslapen volgende dag komt Kebu aanzetten met de verdeling van de boten. Voor onze groep Arno, Leon, Eelco en mezelf konden we mee varen met visgids Wolle, een echte rot in het vak en kent hier vooral goede koolvis, kabeljauw en pollak stekken, dus dat zat wel goed. Een andere groep Nederlanders konden met gids Otto mee en met Guido van de Catamaran. De Duitse groep vaarden afwisselend met gidsen Enrico en Kebu. Maar eerst even lekker ontbijten verzorgd door Ilse en Jochem. Daarna konden we onze materialen klaarmaken zodoende we klaar waren voor onze eerste boottrip van deze Tour.

|  Haven Kvenvaer  |

Zaterdag 15 mei, Wolle was de boot al gaan voltanken en zo konden we rond de klok van 18:00 uur uitvaren bestemming visplek ten westen van Froya wat toch met de boot een uurtje varen is. Aan de stek konden we gelijk mooie driften maken, want het was best rustig op het water geen te grote deining of golfslag. Zoals gebruikelijk wordt de vismethode light tackle toegepast, met een hengeltje van 12lbs 2.30m met daarop een klein reeltje zou mooi zijn, maar ik moest het stellen met een oerdegelijk BG90 van Daiwa. 16/100 Kingfisher op de molen met een nylon voorslag van 120/100 een metertje is voldoende en daarop de 130gr Black Panter Select Pilker van Dieter Eisele. Deze bracht voor mezelf altijd mooie vangsten op, benieuwd of het dit jaar ook weer zo zou zijn. We vissen op dieptes van 22 tot 45m niet echt diep, maar dat hoeft ook niet voor light tackle methode. Eerste vangsten kwamen aan boord mooie kabeljauwen van 6 tot 12kg. Deze vingen we door eerst een koolvisje te vangen of zoals onze Duitse gids het mooi kan omschrijven een "sabbler" vertaald in het Nederlands een zabbelaar. Eenmaal een koolvisje aan de pilker laten we deze wat zaken tot onder de scholen koolvis, daaronder jagen de kabeljauwen. En dan is het echt geduld hebben want zij slikken deze sabbler heel voorzichtig in en dan is het een kwestie van snoer geven, geduld en aanslaan, dan is het pas bingo! Op deze manier heb ik er vijf achter elkaar gemist, een volgende misser zou Wolle me een waterdoop geven!

Dan maar even opletten na een uurtje vissen hadden we bijna een volle bootkist wat al best aardig is. Plots geen zabbelaars te bespeuren, dan maar de pilker gelijk tot aan de bodem laten afdalen en dan gebeurde het BANG!!! Een knal op de lijn... niet normaal, aanslaan en zeer voorzichtig ophalen. De 12lbs hengel stond op 180° en gaf geen krimp, ophalen en af en toe wat kracht inperken. Na een harde dril waar je pas beseft dat er nog spierweefsel in je bovenarm zit kwam de vis eindelijk boven en wonder boven wonder was het ditmaal een mooie pollak! Nauw deze wou Wolle toch even aan de weegschaal hangen en gaf 9.5kg af. Enkele mooie plaatjes genomen van deze pollak en even naar de thuishaven gebeld of deze in aanmerking kon komen voor een record. En ja hoor, een telefoontje terug met de bevestiging het huidige Belgisch record stond toen op 9.050kg, dus kreeg ik toch nog een emmer water over me heen! Dus dacht ik oké mannen hop naar huis, Kvenvaer uiteraard. Maar nee, we vissen toch lekker door, maar het voelt wel zo aan. Daarna nog een mooie koolvis gevangen van 8kg en het van Westen front deed ook flink hun best met mooie gullen van formaat. De beet was eruit, en zo vaarden we dan naar de thuishaven voor de na weging van de pollak 9.3kg en voor het nodige fileer werk.

|  Schipper en gids Wolle - Eric met Belgisch record Pollak van 9.3kg en 98.5cm  |

Zondag 16 mei, weer lekker uitgeslapen, na een slopende fileer sessie een flink ontbijt en dan nog wat gepruts aan het hengel materiaal, een volgende vistrip lag op de loer en ditmaal zaten we met ons teampje op de Cat van Guido. Dit betekend ook wat diepere visserij dus een iets zwaardere pilker 160gr doet de truck wel voor deze dieptes van 80m. Maar helaas dimaal ving ik niet zoveel, maar kijk even wat Leon te vertellen heeft.

De Catamaran met guide Guido drift over een plateau en ik liet de Dieter Eisele blauwe Select pilker met rode dreg van 130 gram met een koolvisje er aan over het plateau gaan, op een gegeven moment dacht ik dat ik vast kwam te zitten, maar langzaam kreeg ik er toch beweging in met horden en stoten. Toen ik de nog onbekende vis van de bodem kreeg leek het net of ik een volle vuilniszak binnen moest halen, het ging wel behoorlijk zwaar, Guido zei gelijk 'niet te hard heffen...langzaam aan', hij had het al gezien om welke vis het juist ging en bij het binnenhalen zagen we dat het om een wel grote Zeeduivel ging. Wat een geweldige supervangst voor mij een Zeeduivel van 17 kg. en 104 cm lang. Pffff dat was even werken. Nu nog deze vis in de lucht voor de nodige plaatjes wat geen makkie is gezien deze vis wel letterlijk een slijmbal is.

|  Leon, met zijn zeeduivel van 17kg en 104cm  |

Maandag 17 mei en later, Ikzelf ging weer met de Cat mee, de van Westen's gingen terug met Wolle mee, daar vingen zij weer de grote 10+ kabeljauwen en in bijzonder ving Eelco een mooie Heilbot van 12kg. De dagen nadien zijn we nog eens samen met het team gaan vissen met de "Hart am Fisch" boot van Michael Eisele schipper en gids was Enrico, een bijzonder goede gids die echt de vissen opzoekt en daarbij ons goed begeleid heeft. Zo vingen we weer allen mooie kabeljauwen met sabbler, de 12,5 kg kwam hiermee boven en de spiertjes kwamen weer even los. Harry een toffe gozer, ving zijn eerste zeeduivel op de catamaran en uiteraard gids Guido stond al klaar met de waterslang voor een leuke waterdoop! een tweede in rij voor Harry, want daarvoor ving hij een 10+ kabeljauw wat ook zijn eerste 10+ was. Hier een stukje uit de hand geschreven van Eelco de heibot man !

Ik weet eigenlijk niet meer met welke pilker ik de heilbot gevangen had. Ik denk dat het een Dieter Eisele color select pilker is geweest van 150 gram. Eerst een koolvisje eraan en laten zakken tot de bodem. Ik had mijn lijn los in mijn hand, zodat ik direct lijn kon geven als dat nodig was. De lijn werd flink meegetrokken en heb hem 5 seconden laten doen en toen aangeslagen. De vis begon al direct met een flinke run. 'Laat maar gaan' dacht ik met gierende slip. Toen elke keer een stukje meer naar boven en onderweg nog een paar runs. Ik wist dat dit een grote moest zijn, maar voelde wel dat dit geen kabeljauw was. Daar was ie veel te snel voor. Na enige tijd kwam dan de vis boven. Een prachtige heilbot van 12kg en 104cm!! Als klap op de vuurpijl ving ik er de dag erna weer 1, alleen die was 92cm en 9kg. Ook deze heb ik denk ik aan de color select pilker gevangen aangezien ik daar het meeste mee heb gevist. Verder heb ik met de black panther gevist.

|  Eelco met 12kg 104cm Heilbot - Eric met 12.5kg 110cm kabeljauw - Harry met zeeduivel doop  |

Tussendoor even een pauze ingelast het was trouwens te wild buiten en dan bedoelen we op de Atlantische oceaan. Op het programma stond een bezoekje aan een Laks Farm en een kaasboerderij. De bus chauffeur regelde het vervoer, wat wel super handig is. Een 15 minuutjes rijden en we waren al op bestemming, we kregen een kleine rondleiding in de Laks Farm door de eigenares. Hier zag je stap voor stap hoe een zalm gefileerd werd en klaargemaakt voor het roken. We mochten allen uiteraard een stukje gerookte zalm proeven en dit ging er echt wel smakelijk in. Hier werden dan ook menige zalmpjes aangekocht en gezien de lage prijs is dit echt een goede aanbesteding die je niet mag laten voorbij gaan. Daarna een tweede tripje naar de een authentiek dorpje van de vroegere Noorwegen bewoners, maar helaas deze zaak was gesloten en zetten we de tocht verder naar de kaasboerderij. Ook hier een rondleiding op het binnenplein van de ene stal na de andere tot we in een prachtige rijpingskelder belande. Hier liggen kazen drie jaar te rijpen voor consumptie, maar enkele redden het maar een jaartje vanwege het grote aanbod. Met een van hun kazen hebben zij ook een gouden plak gewonnen, dus niet zomaar een kaasboerderij hé. Ook hier mochten we van deze lekkere kaasproducten proeven gewoon klasse!

|  Kvenvaer nabij de haven  |

Op een der laatste avonden die ons nog rest zijn we naar Vikan getrokken, want volgens Gids Guido kon je daar mooie platvissen vangen, dus wij gepakt en gezakt met lichte spinhengeltjes en een klein koffertje materiaal. We zouden dit te voet afleggen wat toch een halfuurtje stappen is. Maar we kwamen visgids Otto tegen en hij wou ons met plezier even met zijn boot weg brengen tot aan de steiger van Vikan, nu dat is nog eens service. Uitstappen aan de steiger en vissen maar... Leon pakte al na enige tijd tussen een bosje wier een mooie Schar van een 34 cm. Eelco had de smaak ook al gauw te pakken en lande ook enkele mooie scharren. Voor mezelf en Herman wou het niet lukken, ik denk dat we niet op de zandplaat lagen maar meer in het diepe, maar daar weet je ook niet wat daarop zou kunnen knallen. Uit eindelijk gingen we met een zevental mooie scharren terug. Leuk zo eens een avondje aan de steiger genieten van rust en de visvangst. We mogen vast stellen dat we op deze tour meer grote vissen hebben mogen landen, dit uiteraard ook dank aan de visgidsen Otto, Enrico, Kebu, Guido en Wolle in volgorde vernoemd zoals hieronder op de foto weergegeven. Zij hebben het op een heel andere boeg gegooid en het werpt duidelijk zijn vruchten af, alvast toppie werk van deze top gidsen voor Hitra!

|  Gidsen Otto, Enrico, Kebu, Guido en Wolle  |

Speciaal aan de Dieter Eisele tours is dat diegene die de zwaarste vis vangt een plaatsje krijgt door middel van een pilker met je trofee vis en naam in gegraveerd en deze wordt dan bevestigd aan Otto's trofee kussen. En zo was er een strijd tussen de vissers eerst was de zwaarste een kabeljauw van 14kg door het Duitse team tot Leon zijn zeeduivel lande van 17kg, dit duurde dan ook maar enkele dagen zodat onze Belgische reiziger Alain de kaap van 17.5kg met een kabeljauw haalde. Nog menige pogingen werden ondernomen om die kaap te kloppen, maar niets mocht baten en Alain kon dus rustig terug lucht ademen de trofee was uiteindelijk voor hem bestemd, alvast proficiat Alain met het behalen van Otto's trofee kussen!

Alain neemt Otto's trofee kussen in handen |

Als laatste kreeg Kebu nog een waterdoop een afrekening van Jan. Kebu doopte zowat iedereen die een vis ving boven de tien kilo samen met zijn mede gidsen uiteraard en Jan zag zijn kans schoon en trakteerde Kebu met een volle kookpot koud water. Nu dat was wel best leuk iedereen lag in een deuk, geweldig toch!

Hitra Tour 2010 Dieter Eisele, kunnen we alvast terug kijken naar een zeer geslaagde visvakantie, we hebben voldoende dagen op zee kunnen vissen, de ploeg van Zeevissport scoort met bijzondere visvangsten en overwinningen. En we hebben weer tal van nieuwe visvrienden gemaakt waar we samen een leuke tijd mee hebben beleeft. kortom we sluiten dit deel weer af met goede herinneringen wat ons steeds zal bijblijven.

Bij deze wil Zeevissport nog alle medewerkers van de Dieter Eisele Tour bedanken voor dit alles tot stand te brengen, en hopen in de toekomst weer dergelijke visvakanties op te zetten.

Wie ook een keertje een reis wil boeken naar Kvenvaer Sjøhusferie AS kan altijd vrijblijvend mailen op eric[at]zeevissport.com ook voor mensen die met eigen auto of met een huurwagen gaan zijn welkom! Wie mee wil op onze volgende Tour kan zich ook aanmelden op het zelfde e-mail adres.

Kebu met waterdoop, Jan rechts met een lege kookpot |

Bekijk de filmpjes op YouTube

Disclaimer

Ontwerp en onderhoud door Zeevissport vzw     Copyright © 2005 - 2013 Zeevissport vzw.     Alle rechten voor behouden.    Laatst gewijzigd op: 27 jul 2013 13:15