Team & Zeevisteam Zeevissport gaat ankervissen op de Noordzee met Ms. Big Marlin... een dag met een gouden randje!
Maanden geleden had Leon een datum geprikt om een dagje te gaan ankervissen met Dre Vriends. En wat voor dag had Leon uitgekozen... Ik kan nu zeggen: een dag met een gouden randje!

Al een week lang angstvallig de weersvooruitzichten in de gaten gehouden of het wel door zou gaan. En hoe dichter we bij 8 mei kwamen hoe beter het werd! Zou het dan toch gewoon doorgaan?? Dinsdagavond het verlossende mailtje van Leon: Het gaat door! Om 6.45 uur werden we op de boot van Dre verwacht en zou het avontuur beginnen. Iedereen was op tijd aanwezig en we werden opgewacht met een heerlijk bakje koffie van Dre. Allemaal vrolijke gezichten want de vooruitzichten waren goed!

Na een kleine drie kwartier varen kwamen we aan op de plek van bestemming. Er was weinig wind, lage golven en volgens de schipper veel vis! We waren met 8 man dus voor iedereen plek genoeg om met 2 hengels te vissen. En zoals altijd moesten we eerst lootjes trekken voor onze plek op de boot. Op nr. 1 stond Leon, nr. 2 Bram, nr. 3 Adri, nr. 4 Eric, nr. 5 Eelco, nr. 6 Eric de K. nr. 7 Jan, nr. 8 Harm. De afspraak is dat we halverwege de dag 4 plekken doordraaien zodat iedereen aan beide kanten heeft gevist. Mocht er aan bakboord meer vis zitten dan aan stuurbord... is dat niet erg!

Ik viste met lange stalen en gele afhouders, met haakje 4. Ankerlood 250 gr. De schipper had voor perfect aas gezorgd, en ik had zelf ook nog steekzagers meegenomen, met andere woorden: Ik ben er klaar voor! De schipper gaf het teken dat we konden ingooien en 8 onderlijnen vlogen het zilte nat in gevolgd door nog eens 8 onderlijnen. Direct was er teken van leven en gingen de toppen rammelen. Harm haalde als eerste zijn hengel binnen en deed dat in stijl door een full pull te draaien.. 3 scharren!! Dat was een leuk begin. Het eerste uur was het nog afgaand en iedereen ving goed vis!, voornamelijk scharren met 2 of 3 tegelijk. Het kon niet op!

Er was ook een prijs voor de grootste vis. En als eerste melde Leon zich met een bot van 34cm. Niet veel later kwam Eric vd Dries met een nog grotere bot en toen kwam weer die dekselse Bram. Hij toverde het eerste uur een bot boven van 44cm.!! in diezelfde draai zaten ook nog eens 2 mooie scharren... dus die Bram moest echt aan de bak. Nou werd het wel een hele klus om dit nog te verbeteren, maar we gaven ons niet zomaar gewonnen!

Dre had nog een klein emmertje met mesheften en andere schelpdiertjes op dek staan, en vertelde dat vissers van de dag ervoor hiermee hadden gevist en dat waren vergeten. Het zag er heel smerig uit en ik was een beetje huiverig voor de stank. Want na een dag in de zon gaat dat meestal niet beter ruiken. Ik trok het emmertje open... pfff..wat een stank zeg!! bacterieel technisch niet verantwoord om daar met je blote handen aan te zitten. Maar daar trok Harm zich niets van aan en ging er direct mee vissen. Dit leverde ook prachtige vissen op! Vooral grote botten waren hier gek op. Wat mij opviel is dat aan stuurboord zijde meer (grote) botten en scharren zijn gevangen dan aan bakboord zijde. Vooral Bram en zijn vader Adrie vingen veel vis!

Tegen de middag had Dre voor iedereen een heerlijk bakje erwtensoep en een dikke worst en die ging er wel in na al dat takelwerk. Ook was het tijd om te wisselen zodat ik nu aan stuurboord zijde kwam te staan. Links van mij stond Eric de Keuster en die had zich 's middags toegelegd op het vangen van schollen. Tenminste dat zou je denken want Eric wist diverse mooie schollen uit het water te toveren., en aan de andere kant stond Harm die stug door viste met de "mesheften" en daardoor ook veel grote botten en scharren ving! In een trek haalde hij meer dan 1 meter vis op bestaande uit schol, bot en schar... prachtig! Ook nu waren de vangsten aan stuurboord zijde iets beter.

Van alle gevangen schar moest je wel minimaal de helft retour zetten want die was gewoon te klein, maar er zaten ook veel grote scharren tussen. Mijn grootste was ruim 31cm, en dat is toch een serieuze schar! 's Morgens tot 11 uur was het heerlijk zonnig, en rond de middag wat buien, maar dat ging gelukkig al snel over. Ook de wind en de golven waren die dag niet aanwezig zodat we kunnen terugkijken op een prachtige visdag met ons zeevisteam, met als gast Adrie, de vader van Bram, die zich niet onbetuigd liet een zeer veel vis ving.

Dan nog de winnaar van de grootste vis... toch weer onze Bram! proficiat kerel! Ik dacht Bram nog een keer te laten schrikken, maar mijn grootste vis kwam niet verder dan 39 cm.. Iedereen heeft veel vis gevangen en een emmer met mooie scharren en diverse schollen mee genomen voor de inwendige mens. Om half 5 waren we terug aan de wal, moe maar voldaan zoals dat mooi heet. Nog wat nagepraat en iedereen bedankt voor de gezellige dag. Dit smaakt naar meer!

Voeg Zeevissport.com toe aan uw favorieten

Disclaimer | Privacy

Ontwerp en onderhoud door Zeevissport vzw     Copyright © 2005 - 2018 Zeevissport vzw.     Alle rechten voor behouden.    Laatst gewijzigd op: 06 mei 2018 18:54